De Officiele website van de gemeente Almere vindt u elders. Informatie en opinie uit de gemeente Almere over lokale economie en de politiek met trots aangedreven door Digitaal Almere [DIAL] / Dial.nl

Almere, archipel zonder anker?
Communicatie verloopt digitaal of via het gratis huis-aan-huisblad

Er is in Nederland een groot onderzoek afgerond naar de rol van de lokale en regionale media en hoe deze zich verhouden jegens de gemeente. In Almere heeft Prof. Henri Beunders hiervoor persoonlijk veldwerk verricht. Zijn bevindingen in Almere vind je hieronder. De mindmap over de lokale/regionale media in Almere van Peter Aggenbach gaf al een aardig beeld,…

In 1975 is gestart met de bouw van het meerkernige Almere. Het was de bedoeling dat Lelystad de grootste stad van de provincie Flevoland zou worden, maar Almere telt inmiddels veel meer inwoners: 195.000, en is daarmee de zevende stad van Nederland. De stad heeft een relatief jonge bevolking: 30% van de inwoners is jonger dan 20 jaar en 7% wordt tot de categorie 65-plussers gerekend. Van de Almeerders is 18% in Almere geboren, 30% in de regio Amsterdam en 20% is geboren in het buitenland. Almere staat bekend als een multiculturele samenleving. In totaal huisvest Almere 134 nationaliteiten en 164 etnische groepen, de ‘allochtonen’ maken intussen ongeveer de helft van de bevolking uit. Het gemiddelde opleidingsniveau is MBO.

Foto: Annelies van der Horst (DSP-groep) en Prof. Henri Beunders (Erasmus Universiteit)

Intro
Almere staat anno 2015 op een keerpunt, dan wel voor een spoorwissel in zijn 40 jarige geschiedenis. Van een stad die ‘dé bouwstad van Nederland’ moest en wilde zijn voor ‘een doorsnee bevolking van Nederland’ moet het ‘umdenken’ naar een situatie waarin er voor het eerst, en misschien wel voor langere tijd, géén groei meer zal zijn. Zo moet Almere zich omvormen van een door ambtenaren bedachte stad vóór de nieuwe burgers, naar een stad die zich met de bestaande burgers, zelf moet maken. Het woord media komt zeker een ereplaats toe in de geschiedenis van Almere. De woorden onafhankelijke journalistiek een stuk minder, tot bijna niet eigenlijk. Communicatie en marketing zijn de meest gehoorde woorden binnen de vierkante kilometer waar het rond het stadhuis allemaal gebeurt. Reclame en digitaal zijn de andere woorden die dezer jaren domineren, dat wil zeggen; de gemeente denkt vooral in termen van directe communicatie met de burgers en handelt naar de wereld buiten Almere vooral in termen van reclameslogans over de aantrekkelijkheid van de stad: ‘Het kán in Almere!’. Iedereen kan er zijn eigen droomding – huis, onderneming, iets cultureels – doen, zoals de nieuwe campagne ‘Ik hou van Almere’ uitstraalt. Almere is hip & happening, zoals de gesponsorde tv-serie Nieuwe Buren (RTL4) eind 2014 liet zien, inclusief de seks, drugs en rock & roll. Het was een succes volgens Almere City Marketing: de serie trok 1 tot 2 miljoen kijkers. En de Floriade komt in 2022 inclusief een wereldtentoonstelling, een bewijs van Almere als Growing Green City, uniek in de wereld. 

Almere is binnen het raamwerk van dit rapport een vreemde eend in de bijt. Sterker, als de driehoek overheid-media-burgers de centrale onderzoeksopdracht is van dit rapport, dan is Almere een duizelingwekkend fenomeen. Waarom? Omdat er hier veel overheid is en weinig media. En die burgers, tja, die burgers: welke rol spelen zij precies in die overheidscommunicatie? Het Coalitieakkoord Almere 2014-2018, dat na de gemeenteraadsverkiezingen van maart 2014 werd gesloten tussen de partijen D66, VVD, PvdA, Leefbaar Almere en het CDA (in volgorde van grootte) – ook omdat de grootste partij PVV (9 zetels) in verwarring was over de ‘minder Marokkanen’ uitspraak van leider Wilders – heet ‘De kracht van de stad’. Er werd dus een ommekeer in het denken over de relatie tussen de overheid en de burgers beoogd: de burgers zullen voor het eerst meer zelf moeten doen. Het woord ‘media’ komt in dit hele verhaal niet één keer voor. Maar het nieuwe hoofd van de afdeling communicatie, Jennifer Tjin a Ton, laat er geen misverstand over bestaan: ‘We houden op met informatie aanbieden, aanbieden en nog eens aanbieden. Burgers moeten voortaan meer zelfredzaam worden.’

Source: joomla.almere.org

Nu ook op de website van stichting Digitaal Almere

See on Scoop.itAlmere Smart Society

Advertenties