Onlangs is het actieprogramma communicatie 2015 voor de gemeenteraad van Almere in het Presidium vastgesteld. Onderdeel van dit actieprogramma was het werken aan de zichtbaarheid van de gemeenteraad. Dit willen we mede doen door een nieuwe huisstijl te ontwikkelen voor de raad. Enerzijds omdat de raad nog helemaal geen huisstijl heeft (behoudens een logo dat tien jaar geleden voor onze nieuwe vergadervorm “de Politieke Markt” was ontwikkeld) en anderzijds omdat een consequente, logische en met zorg gekozen presentatie van het eigen gezicht de zichtbaarheid en herkenbaarheid van de gemeenteraad zal verhogen en professioneler over zal komen.

Eén van onze raadsleden mailde mij vervolgens dat hij herkenbaarheid een zinvol element vond, maar dat behalve deze herkenbaarheid a priori werd vastgesteld dat het product beter “verkocht” moet worden. En dat dat in de publieke dienstverlening maar de vraag was. Waarom moet het product verkocht worden? Vervolgens draagt hij aan dat hij nooit heeft begrepen waarom subsidies, regelingen, kortingen en toeslagen aan de man gebracht moeten worden. Wie iets wil kan er immers om vragen, de vraag beïnvloeden lijkt hem niet nodig. Niet in de publieke dienstverlening, wel in de commerciële.

Source: www.socialmediameetlat.nl

Wie schrijft dit verhaal de ambtenaar of de ondernemer Kok? Om te voorkomen dat politiek de eenheidsworst wordt die we allemaal NIET willen, moet je de politiek NOOIT gezamenlijk op laten treden en al helemaal niet in de communicatie. De partijen moeten zich juist onderscheiden: er is niet EEN (1) verhaal te communiceren. Nooit doen. Bovendien, wie gaat dit betalen? Of ligt jullie subsidie al klaar, zal mij niets verbazen. Politiek is en blijft – zeker als het aan mij ligt – een partij politieke aangelegenheid. De griffie moet juist dimmen en niet in belangrijkheid toenemen.

Er ís niet zoiets als ‘gezamenlijkheid’ tussen politieke partijen. En als het er is, dan moet je het heel snel de kop indrukken. Je kunt politieke partijen administratief faciliteren: meer niet. Je gaat toch geen teksten voor hen samenstellen oid? Ik ben hier tegen David Kok. Het is in Almere al helemaal uit de klauw gelopen met uitstapjes, wekelijkse dinerclubs en borreluren. In mijn ogen moet je geen bevriende relaties tussen politieke partijen wensen, dán pas komt er debat. Dan heb je heftig gevoerde discussie,dáármee komt de politiek weer in zicht van de burger! Reuring!

See on Scoop.itAlmere Smart Society

Advertenties