‘De gemeente gaat van binnen naar buiten werken’. Veel colleges van Burgemeester en Wethouders spreken deze ambitie uit. Sociale media helpen gemeenten daarbij, maar de organisatie daarvan kent vele hobbels. Waar staan gemeenten in 2015? En lukt het om die hobbels te nemen? Voor het vijfde jaar op rij onderzochten Social Media Meetlat & HowAboutYou de inzet en organisatie van sociale media bij gemeenten. Niet om de beste socialmedia-gemeente aan te wijzen, maar juist om gemeenten te helpen bij het zetten van de volgende stappen.

Eén van de belangrijkste conclusies van het onderzoek van 2014 was dat de brede uitrol van sociale media, over andere afdelingen dan Communicatie, de grootste uitdaging voor gemeenten is. Ook dit jaar vroegen we gemeenten naar hun beleving van de inzet en organisatie van sociale media. Het resulteerde in een representatieve meting met 224 gemeenten (57 procent) die onze vragenlijst invulde.

Sourced through Scoop.it from: www.frankwatching.com

Hier een onderzoek van het bedrijf (Sociale Media Meetlat en zijn vriendjes van HowAboutYou) van de communicatieadviseur David Kok van de raadsgriffie Almere. Ik heb onder dit artikel gereageerd. Reuze interessant allemaal, maar wie betaalt eigenlijk al die internet aspiraties van de gemeente Almere? Juist u en ik, de lokale belastingbetaler. En wat krijgen we er voor terug, precies ordinaire overheidspropaganda.

Zo schreef ik:

Internet activiteiten zijn overtrokken opgepakt door gemeenten in Nederland. Ik richt mijn oog met name op de gemeente Almere, ik woon in Almere. In Almere is door Annemarie Jorritsma een nogal prijzig ‘klant contact centrum’ in het leven geroepen. Zie, http://z.dial.nl/1L0dypr

Al in 2008 verbaasde ik mij over de onuitputtelijk financiële bronnen van de gemeente voor hun webpresentaties. Zie, http://z.dial.nl/PF26hA . Met als resultaat dat Almere inderdaad op de eerste plaats eindigde van de toenmalige ‘Overheidsmonitor’. Toen al constateerde ik dat de gemeente die met het meeste geld komt aanzetten, het hoogste scoort. Ik vind dit soort competities onbehoorlijk en niet passen bij de overheid. Ook dit onderzoek draagt mee aan die ‘ratrace’ met overheidgeld. Doe gewoon je werk, zo sober en effectief mogelijk, zorg voor kwaliteit. En laat ook eens iets aan de markt over. Maar als je dan toch dergelijke onderzoeken doet, vertel dan ook wat voor kosten de gemeenten maken voor een compleet beeld.
 

De lokale overheid schiet door met communicatie aspiraties. Sommigen beginnen dat nu wel in te zien, zoals de SP in Gelderland: SP Gelderland wil minder voorlichters en meer journalisten. Zie, http://z.dial.nl/1L0dhTA .

 

See on Scoop.itMedia in Almere

